| |
 |
Balázs vagyok, a Bianca tulaja. Az első vitorláskalandomat állítólag
3 hónapos koromban éltem át szüleimmel, bár erre sajnos már egyáltalán
nem emlékszem. Viszont itt már valami biztosan elkezdődött. Apukám
hobbija volt a vitorlázás, így vele később néhány alkalommal a Balatonon
vitorláztunk. Majd eltelt sok-sok év, és az érettségi után két évvel
egy barátommal újra hajóra szálltam, két-három napig keresztül-kasul
jártuk a Balatont. Valójában ekkor tetszett meg komolyabban a hajózás,
illetve a vitorlázás. Tetszett, hogy a hajón lehet aludni, hogy
nem vagyunk helyhez kötve, bárhová mehetünk, mert mindenhol velünk
van a "házunk".
Sajnos akkoriban - a rendszerváltás környékén - nem volt anyagi
lehetőségem erre a hobbyra, így legközelebb csak 1996-ban és 1997-ben
nyílt módom arra, hogy barátaimmal az Adrián vitorlázzunk. Ezek
a kalandok már nagyon mély nyomokat hagytak bennem, de akkor elhessegettem
a gondolatát is annak, hogy valaha saját hajóm legyen. Következett
a családalapítás, a hitelfelvétel, a lakás- majd házvásárlás, így
mindig más került a fókuszba, a hajózást hátrébb kellett sorolnom
a fontossági sorrendben. Balatoni vagy tengerparti nyaralásaim során
azonban mindig kedvenc időtöltésem volt a helyi kikötőket járni,
a hajókat nézegetni, beleélni magam, hogy milyen érzés is lehet
egy saját vitorláson nekivágni a végtelen tengernek. Nagyon irigyeltem
a hajósokat, akik a cockpitben üldögéltek egy pohár itallal a kezükben,
vagy vidáman nevetgélve mesélték történeteiket. Ekkor már kezdtem
sejteni, hogy idővel meg kell szereznem a hajóvezetői papírokat,
és vennem kell majd egy kisebb méretű vitorlást, mert lehetetlen,
hogy csak annyi közöm legyen a tengerhez, hogy évente egyszer ott
nyaraljak. Anyagi lehetőségeim azonban még ekkor sem voltak adottak,
legfeljebb egy olyan kicsi hajót tudtam volna vásárolni, ami megalkuvásnak
is nevetséges. Így tehát tovább dédelgettem az álmomat, vártam és
ábrándoztam. A hajóbérlés valahogy sosem hozott lázba, és felettébb
drága is volt.
Azt mondják, hogyha valamit - amire vágyunk - nagyon erősen elképzelünk,
az előbb vagy utóbb valóra válik. 2021-ben anyagi lehetőségeim is
megengedték már, hogy komolyabban foglalkozni kezdjek titkos álmaim
megvalósításával. Számomra is meglepő módon elém került egy hirdetés
az interneten egy olyan hajóról, amit elképzeltem. Előzőleg egy
ilyen vitorlást (Gib Sea 372) már megnéztem belülről Görögországban,
de túl sokat kértek érte. Ennél azonban úgy tűnt, hogy megfelelő
az ár/érték arány, mivel nagyságrendekkel jobb állapotban volt,
mint a korábbi. Ráadásul, mint mondtam, pontosan ilyet kerestem
heteken át, így aztán leutaztam Horvátországba, hogy élőben is megnézzem.
Majd vettem egy vagy két nagy lélegzetet, és megvásároltam életem
első hajóját - Biancát (ha a régebben vásárolt gumicsónakokat
nem számítom ide).
Mindeközben már túl voltam a hajóvezetői tanfolyam elméleti és gyakorlati
részén, manőver tréningeken, és Horvátországban letettem a tengeri
"C" típusú kishajóvezetői vizsgát, amivel elméletileg
bárhová hajózhatok korlátozás nélkül egy maximum 30 bruttó regisztertonnás
hajóval. Ha megszerezném még a rádiós vizsgát is, akkor az Atlanti-óceánon
is átkelhetnék (de ezt nem tervezem). Mivel a Földközi-tengeren
szeretnék hajózni a jövőben is, igazából nem zavar ez a korlát.
A hajóvezetői tanfolyamon rádióhasználati fejezetek is voltak, ezek
bőven elegendőek a mediterrán tengerekre, illetve bármilyen tengerre,
kivéve az óceáni átkelést.
A tengeri skipper "C" vizsgakérdésekről itt
olvashatsz bővebben.
2022. nyarán egy 31 napig tartó út során a horvátországi Skradinból
indulva, Olaszország keleti partjai mentén, majd Görögországban
a Korinthoszi-csatornán keresztül felhajóztunk az Égei-tenger északi
részére, Kavala mellé, ahol a Bianca jelenleg is található. Ez egy
közel 2000 km-es túra volt, és bár voltak már korábbról hajós tapasztalataim,
azért átéltünk nehezebb órákat is, amikor nem volt szabad hibázni.
Néhányan óvtak ettől az úttól, mondván, hogy nem vagyok eléggé felkészülve
rá. Én azonban folyamatos tanulás után pontosan felmértem a képességeimet
és a tudásomat, így biztos voltam abban, hogy meg tudjuk csinálni.
Arra is jó volt ez a hosszú út, hogy teljesen kiismerjem Bianca
természetét, milyen szélre, milyen hullámra hogyan reagál. A hajó
kiválóan bizonyított, megállta a helyét a legkeményebb viharban
is, szóval úgy érzem, jól döntöttem, amikor megvásároltam.
2023. tavaszán elkezdjük a tervezett karbantartási munkák
egy részét, úgymint a tőkesúly algagátlózása, teak-fa ápolás,
apróbb javítások a hajón, stb. Ezután pedig évente 3-4 alkalommal
szeretnénk bejárni a környék szigetvilágát és parti részeit. Rengeteg
úticélunk van, valószínűleg nem győzzük majd végigjárni őket.
Számomra a legkeményebb időszak a novembertől-márciusig tartó
4-5 hónap, mert ilyenkor tétlenségre vagyok kárhoztatva, már ami
a hajózást illeti. Alig várom, hogy kitavaszodjon, és lehessen
újra menni. Aki vitorlázott már, az tudja, hogy miről beszélek...
|
Gib Sea 372 vitorlás. tengeri "C"
vizsga. Skipper
|
|