| |
|
|
|
| |
2023. augusztus 9-12.
Írta: admin |
|
|
| |
Reggel hangos mekegésre ébredtünk, és láttuk, hogy a kis öböl
partjai tele vannak vadkecskékkel. Már este is láttunk néhányat,
de nem ilyen sokat, ráadásul ezek egészen közel is jöttek hozzánk.
Érdekes feeling volt, de sajnos indulnunk kellett, mert a szél
erősödött, és hiába voltunk jól kikötve, egyre közelebb nyomott
minket a parthoz a szél. Gyorsan eloldottuk a köteleket és kihajóztunk
védett kis öblünkből, Malapagra Beachből.
Kiérve a védett részről komolyabb északkeleti szél fogadott
minket, olyan 28-30 csomó közötti. Sajnos az iránya sem volt
teljesen jó, mert most észak felé kellett volna mennünk. Próbáltunk
kreuzolni, de mivel tartani kellett az irányt, időnként motort
is indítottunk. A széljelző app szerint tőlünk jobbra és balra
is 150-250 tmf-re egy-egy szélvihar tombolt, melyeknek hullámai
keletről és nyugatról érkeztek. Így egy nagyon kellemetlen dobálós
szakasz várt ránk, ami a legénység egy részénél tengeribetegség
tüneteit okozta. Csak este 10-kor értünk partközelbe, és éjfél
körül tudtunk horgonyt vetni Porto Kuofonál.
Kora hajnalban indultunk tovább, mert a szél továbbra is északkelet
felől fújt, és bár csillapodott kb. 15-20 csomóra, most már
szembe fújt. A célunk, hogy az Athos-hegyet megkerülve, és elhagyva
a szerzetesek földjét, beérjünk Nea Roda faluba. Ezt éjjel 1
órára sikerült teljesíteni, úgyhogy ismét fáradtan dőltünk ki.
Innen viszont már nem kellett sietni, mivel még 2 napunk volt
a repülő indulásáig. Sajnos reggelre beborult az ég és esett
is, így a part menti fürdőzést most kihagytuk. Olympiada volt
a célpont, ahol ebédeltünk és kirándultunk az ókori romok közt.
Itt is aludtunk, majd 11-én reggel becéloztuk Kafkanas szigetet,
ami búvárkodásra rendkívül alkalmas. Két órát töltöttünk itt,
majd továbbhaladtunk Stavrosba, ahol a legénység négy tagja
kihajózott. Az ő gépük másnap reggel indult haza, mi pedig becéloztuk
Nea Peramost, illetve Kavalát. |
| |
|
|
|
| |
2023. augusztus 6-8.
Írta: admin |
|
|
| |
A reggelt egy kis kávézóban kezdtük, azután nappali fényben
is megnéztük Patitirit, ami továbbra is megőrizte hangulatosságát.
Sikerült a kicsi búvárpalackot is feltöltetni, majd dél körül
némi vásárlás után kihajóztunk. A terv szerint Peristera szigeten
töltöttük a nap hátralévő részét. Peristera 5 tmf-re volt,
tehát nem kellett sietnünk. Találtunk is egy hatalmas öblöt,
ahol mindössze egy-két hajó volt, így könnyen tudtunk horgonyozni
közel a parthoz.
Másnap elindultunk egy közeli hajóroncshoz, ami félig kiemelkedik
a vízből. Ott viszont olyan szél volt, és annyira mély volt
a víz, hogy így lehetetlen volt megfelelő hosszú láncot leengedni
a horgonyzáshoz. Két próbálkozás után feladtuk és elmentünk
a közeli Kék-barlanghoz. Amúgy, ezen a környéken egyáltalán
nem ritkák a tengeri barlangok, vagyis ahol a barlang bejárata
a víz felett van, és csónakkal lehet bemenni. Ez az egyik
legnagyobb ilyen barlang, ami Alonissos meredek, sziklás partján
van, szemben Peristerával. A mélység és a szél miatt itt sem
tudtunk horgonyozni, ezért a legénység pár tagja beúszott
vagy beevezett, már nem emlékszem. Addig én köröztem a hajóval,
aztán cseréltünk. Tényleg hatalmas barlang volt, életemben
nem úsztam még ekkorában.
Estére értünk Steni Vala-ba, ahol mindössze néhány ház jelenti
a falut, egy aranyos kis kikötővel. Be sem fértünk már, hanem
kívül horgonyoztunk. Másnap reggel visszahúztunk Patitiribe,
mert az akkumulátorok kezdték megadni magukat, töltenünk kellett.
Rájöttem, hogy a három akkuból kettő már nem működik, ezért
egy helyi autószervízben vásároltam két újat. Ezeket vállon
cipeltük be kb.1 km-ről a 40 fokban, de legalább megvoltak.
Nyomban beszereltük őket és helyreállt a rend. Ezután rögtön
elindultunk Alonissos keleti vége felé, mert egy ottani öbölben
(Malapagra beachen) akartunk éjszakázni. Sikeresen el is foglaltuk,
a parthoz kötve a hajót két irányból. Még egy esti fürdőzésre
is maradt időnk. Reggel már indulni kellett Stavrosba...
|
| |
|
|
|
| |
2023. augusztus 1-5.
Írta: admin |
|
|
| |
Előző este bementünk Skiathosba, hogy hangulatos képeket is
tudjunk készíteni. A kikötőben továbbra sem volt hely, így
a kijelölt horgonyzóhelyen aludtunk. Másnap kiderült, hogy
a dinghy motorja bekrepált, így szervízt kellett keresni.
Nagy szerencse, hogy Skiathosban van a Mercury cég egyik központja,
így Freddyt beadtuk, hogy javítsák meg. Két napot és 100 EUR-t
kértek a javításra, mivel be kellett rendelni egy alkatrészt
Athénból, ezért úgy döntöttünk, hogy addig amíg elkészül,
megkerüljük Skopelost, és majd legfeljebb evezünk a dinghyvel
ha ki akarunk menni a partra. Előtte még megnéztünk néhány
repülőgép
le- és felszállást
a skiathosi reptérnél, kb. 10 m-el a fejünk felett. Ez is
felejthetetlen élmény volt.
Már Skopeloson voltunk amikor kiderült hogy három napra módosul
a várakozás, így nem kellett sietnünk vissza. Teljesen körbejártuk
a szigetet, ami korábban nem is volt betervezve, de egyáltalán
nem bántuk meg. Sőt! Skopelos sokkal szebb volt, mint Skiathos,
olyan gyönyörű helyeken jártunk, mint talán még soha. Megnéztük
a Mamma Mia című film esküvői jelenetének helyszínét is ( lásd
a fotón).
Végül a 3. napon délben elkészült a motor, ezért visszamentünk
érte és némi késedelmet szenvedve végleg elhagytuk Skiathost.
Célunk ezután már Skopelos kikerülésével Alonissos szigete
volt, ahová este fél 10-kor érkeztünk. Nagyjából az utolsó
helyek egyikét sikerült elfoglalni a kikötőben, ami egyébként
nagyon hangulatos volt. Nagy szerencsénk volt a kikötöhellyel,
mert a part errefelé nem igazán védett az északkeleti széltől.
Nehezen tudtunk volna nyugodt körülmények között horgonyozni.
Olyan esti forgatag volt a Patitiriben, amit ritkán lát az
ember. Áramot és vizet is tudtunk szerezni 10 EUR-ért, így
szinte teljes volt a komfort. Az akkumulárokra is ráfért a
töltés, mert azt érzékeltük, hogy valami nem stimmel a generátoros
töltéssel. A hosszú nap és meleg ellenére azért még bementünk
sétálni egyet a faluba, mert az esti fények, a kivilágítás
nagyon szép volt a kikötőben. Éjfél után értünk vissza és
hamar nyugovóra tértünk, mert fáradtak voltunk. Én ismét a
fedélzeten aludtam, mert akkora volt a hőség, hogy a kabinban
megsültem volna.
|
| |
|
|
|
| |
2023. július 29-30-31.
Írta: admin |
|
|
| |
| |
 |
Idei első utunk a Szporádok-szigetcsoportra vezetett.
Barátainkkal együtt hatan indultunk a mai napon. Az előkészületeket
kb. 2.5 óra leforgása alatt elvégeztük, így időben vízre tudtuk
tenni Biancát. Nea Iraklitsában az egyik szupermarketben bevásároltunk,
hogy élelemmel és vízzel ne legyen gondunk a következő 2-3
napban. A tervünk, hogy egyhuzamban lehajózunk a 120 tmf-re
lévő szigetcsoporthoz, amilyen gyorsan lehet, hogy utána minél
több időnk legyen ott helyben a szigetek közt csellengeni.
Az idő kellemes volt, de csak 5-6 csomós szél fújdogált, így
nem sokkal az indulás után motort indítottunk, hogy reggelre
már az Mt. Athosnál legyünk. Reggel 7-kor elértük a Chalkidiki-félsziget
csúcsánál lévő hegyet, innen még egy 20 órás út várt ránk
Skiathosig. Napközben kétszer is megálltunk fürdeni a tenger
közepén, hiszen szelünk nem nagyon volt, viszont melegünk
annál inkább. Hajóval az egész úton nem találkoztunk, csak
Skiathosnál láttunk kis halászhajókat a hajnali órákban, de
azok is a part mellett tanyáztak.
Még sötét volt, amikor beértünk Skiathosba, ahol nem volt
hely a kikötőben, így a kijelölt horgonyzóhelyen dobtuk ki
a horgonyt. Varázslatos helyre érkeztünk. Napközben elhajóztunk
egy öbölbe, ahol egy tavernában ebédeltünk, majd este visszajöttünk
a városba, ahol a kép is készült.
|
| |
|
|
|
| |
2023. április 23.
Írta: admin |
|
|
| |
| |
 |
Mivel ez volt az utolsó napunk a hajónál, igyekeztünk
mindennel végezni, ráadásul terveztünk egy kirándulást Kavalába
is a végére. Felszereltük a lelakkozott két hátsó padot és
nekiláttunk a rendrakásnak. Előtte még felfedeztem, hogy az
orrkilépő fája is teljesen ledobta a korábbi lakkréteget,
ezért le kellett csiszolnom és utána le kellett lakkoznom
alul-felül. Szerencse, hogy észrevettem, mert elkezdte megenni
az időjárás. Amint megszáradt az első réteg, gyorsan felvittem
egy másodikat is, a harmadikat pedig a legközelebbi alkalommal
fogom. Addig is kitart a két réteg.
A hajón való rendrakás tovább tartott, mint gondoltuk, mert
úgy kellett mindent eltenni, hogy később emlékezzünk a helyére.
Emiatt a korábban elkezdett térképszerű leltárt tovább bővítettük.
Miközben módszeresen kinyitogattunk minden fiókot, ládát,
egy sor újabb dolgot találtunk a hajón, pl. egy úszó horgonyt,
ami arra való, hogy erős szél esetén a vízben kinyitva mint
egy ejtőernyőt, fékezze a hajót. De találtunk tartalék LED
sort a belső világításhoz, és egy nagy zsák rongyot is, ami
szintén hasznos a motorszereléseknél. Amikor mindennel végeztünk,
leengedtük az édesvizet a tartályokból és elhagytuk a hajót.
A délután folyamán átruccantunk Kavalába, ami onnan kb. 15
km. Végre meg tudtuk nézni a hegy tetején lévő középkori erődöt,
amit szépen helyrehoztak. Ez legutóbb zárva volt, amit akkor
nagyon sajnáltunk, mivel elképesztő kilátás nyílik a vártoronyból
a városra. Az óvárosi rész továbbra is hangulatos volt, a
kikötői kávézók pedig zsúfolásig tele. Ha lesznek utasaink,
biztos elhozzuk őket is ide.
|
| |
|
|
|
| |
2023. április 22.
Írta: admin |
|
|
| |
| |
 |
Ma a kabinablakok ideiglenes szilikonozásával töltöttem
a délelőtt egy részét. Mivel esett az eső éjjel, így jól látszott,
hogy hol ázik be még mindig a kabin. Néhány csepp eső volt
a bal hátsó kabinban, illetve a kapitányi asztalnál. Miután
viszonylag jó idő nézett ki, ezeket az ablakszigeteléseket
alaposan lefedtem szilikonnal. A következő esőnél már megszűntek
a beázások mindenhol.
Már ősszel észrevettem, hogy a csörlők régóta nem voltak karbantartva.
A jobboldalit megcsináltam akkor, de a balhoz nem volt körmöskulcsom,
amivel ki tudtam volna nyitni. Otthon vásároltam egy megfelelő
méretűt, és ha nehezen is de sikerült kinyitni a tartócsavart
WD40 segítségével. Sajnos beigazolódott, hogy súlyosan el
van szennyeződve a csörlő belseje, azért volt olyan borzalmas
hangja. Vagy két órán keresztül tisztogattam, benzinfürdővel,
fogkefével, rongyokkal, mire viszonylag megfelelő állapotba
került. Gyakorlatilag - egy kivételével - az összes csapágyat
és fogaskereket ki tudtam pucolni és be tudtam zsírozni, de
sajnos így is csak 90%-os volt a hatékonyság. Összerakás után
ugyan kicsivel halkabb lett ez a csörlő, de még így is rettentő
hangos működés közben. Hátravannak még a grósz egysebességes
felhúzó csörlői, azokat nyáron majd megcsinálom. Ők sokkal
egyszerűbb szerkezetek, mint a kétsebességes csörlő.
Végül még kicserélgettük néhány fender tartókötelét, ugyanis
ezek teljesen elrongyolódtak az idők folyamán. Talán három
olyan volt, ahol cserélni kellett. Mostanra már egészen jól
álltunk a munkálatok azon részével, amit mi magunk terveztünk
elvégezni. Holnapra a rendrakás és takarítás maradt.
|
| |
|
|
|
| |
2023. április 21.
Írta: admin |
|
|
| |
| |
 |
Stavrosban reggel megvettük az új akkumulátort. A hajóhoz
érve a padok lakkozásával kezdtünk, mivel szárazabb idő ígérkezett.
Közben kivettem a régi akkut és beszereltem az újat. Mivel
szét voltak kapcsolva az akkuk, ki tudtam mérni őket külön-külön,
ami azért volt fontos, mert így rögtön kiderült, hogy nem
az az akku halt meg, amelyikről feltételeztem, hanem egy másik,
ami 2021-ben lett vásárolva. Még szerencse, hogy nem a jobb
állapotú régi akksit vittem el a gyűjtőhelyre! Gyorsan újabb
szerelés, majd visszakapcsoltam a rendszert.
Nekiálltunk rendet rakni a könyvespolcon, illetve a kapitányi
asztal környékén. Rengeteg holmi volt szanaszét, rendszertelenül.
A régi adriai térképeket is elpakoltam, hiszen mostanában
nem vetődünk arra. Az orrkabin ágyai alatt is rendet raktam,
oda kerültek pl. a barkácsgépek. Tapasztalat, hogy képtelenség
megjegyezni, mit hová tettünk, ezért egy helyhatározó leltárt
készítettünk a tárgyakhoz. Lassan azért kezdett már rend lenni
a hajón, a kezdetleges káoszt fokozatosan felszámoltuk.
A cockpit ládákat is kicsit átszerveztem, hogy legyen hely
a mentőmellényeknek. Eddig a kabinokban az ágyak alatt voltak,
de vészhelyzet esetén nem lehetett őket gyorsan előkapni,
ami kimondottan hátrányos. Most úgy helyeztem el őket, hogy
villámgyorsan elő lehessen rántani, ha a szükség úgy hozza.
A motornál végül úgy döntöttem, hogy az olajcserét és olajszűrőcserét
is megcsinálom. 100 óránként kell elvégezni, és még csak 84-nél
jártunk, de nem akartam útközben szenvedni vele valahol a
tengeren. Amúgy is már fekete volt az olaj, szóval inkább
kicseréltem. Ma kétszer is tudtunk padot lakkozni a jó idő
miatt, így holnap már vissza is lehet szerelni őket.
|
| |
|
|
|
| |
2023. április 20.
Írta: admin |
|
|
| |
| |
 |
Folytattuk a szőnyegpadlódarabok beszabását a különböző
szekrényekbe. Komolyan, úgy nézett ki a hajó belseje, mint
egy jobbfajta szabóműhely. Mindenhol szőnyegdarabok, ollók,
mérőszalag, kréta, stb. El is kezdtük beragasztgatni a már
levágott darabokat. Voltak kétségeim a szőnyegragasztó miatt,
de mint kiderült, feleslegesen, mert egészen jól megfogta
az anyagot ott is, ahol felülre (a szekrény plafonjára)
kellett ragasztani. Gyakorlatilag, így kibéleltük az összes
tárolót. Egészen jól néz ki a végeredmény, és őszintén szólva
nem gondoltam, hogy ilyen sima ügy lesz. Közben az idő is
kezdett jobbra fordulni, és bár mára is írtak esőt, ez csak
késő délután következett be. Az interneten kerestünk akkumulátor
boltot, és találtunk is Stavrosban megfelelő akksit, hogy
lecseréljük a rosszat.
Elkezdtük a kinti munkálatokat is. Le kellett szerelnünk a
két nem gyári ülőkát hátul, amiknek teljesen tönkre ment a
lakkozása az időjárás miatt. Ezeket le kellett spaklizni,
majd fel kellett csiszolni kézzel és géppel, hogy utána három
réteg friss lakk kerüljön rá. Mivel ezt csak szárazon lehet
végezni, ha szemerkélni kezdett az eső, mindig bepakoltuk
a szalonba, hogy ne ázzon meg. Az időjárás nem volt kedvező
ezen a héten, igazából jelentősen hátráltatott bennünket.
Ezek után nekiláttam szétszedni a bal hátsó kabint, hogy hozzáférjek
a dízeltankhoz, aminek elromlott a szintjelző műszere. Sajnos
ezt csak úgy lehet cserélni, hogy a tankot ki kell rángatni
a helyéről és ki kell buktatni az utastér felé, hogy ki lehessen
csavarozni a rossz pálcát. Számításom szerint maximum 15 liter
gázolaj maradhatott benne, amivel még könnyű mozgatni. Nekem
azonban meg sem mozdult a tank, mintha be lett volna hegesztve.
Kis idő múltán feladtam, mert hátra volt még a hajómotor üzemanyagszűrőinek
cseréje, és utána a rendszer légtelenítése. Így inkább ezekkel
végeztem röpke két óra alatt, mivel előtte még sosem csináltam
ilyet. Video
itt található.
|
| |
|
|
|
| |
2023. április 19.
Írta: admin |
|
|
| |
| |
 |
Ma sem javult jelentősen az idő, bár kevesebb esőt jósolt
az applikáció. Ennek megfelelően délután két alkalommal is
beszorultunk a hajóba a csapadék miatt.
Teszteltem az elektromos hálózatot illetve a napelem rendszert,
hogy lokalizáljam a hibát. Arra hamar rájöttem, hogy az egyik
100 A/h akkumulátor nagyon gyenge és nem töltődik a három
közül. Ezt tehát cserélni kell, mivel amúgy is 7 éves. A napelemből
kilép az áram, de a controller dobozba már nem érkezik meg,
tehát valószínűleg a napelemből kijövő tápkábel csatlakozó
a leggyengébb láncszem. Mindenesetre rendelek egy új controllert
is, nem csak a csatlakozót fogom kicserélni.
Teljesen szétpakoltuk a hajó belsejét a matrachuzatok megvarrása
miatt, mivel ezt csak ott helyben lehetett elvégezni. Hosszadalmas
és aprólékos munka, nehezítve azzal, hogy nincsenek nagy terek
a hajóban. Az orrkabin és a két hátulsó kabin huzatait kell
kicserélni teljesen újra, amitől a hajó belseje sokkal barátságosabbá
válik.
Közben újra eleredt az eső, aminek annyi haszna legalább volt,
hogy fel tudtam fedezni és tudtam lokalizálni a beázások pontos
helyét. Arra jöttem rá, hogy a legjobb megoldás, ha az összes
ablakszigetelést áthúzom sziloplasttal, mert akkor biztosan
megakadályozom a további beázást. Ehhez körbe kellett maszkolni
az összes ablakot, és utána lehetett szilkonnal körberagasztani
a régi szigetelés mentén.
Még egy munka volt mára, ez pedig a korábban megvásárolt kék
szőnyegpadló beszabása a szekrények aljába. Ehhez végig kellett
mérni az összes tárolót, ami szintén aprólékos és precíz munka
volt.
|
| |
|
|
|
| |
2023. április 18.
Írta: admin |
|
|
| |
| |
 |
Nem fogadott minket jó idő Görögországban. Annyi eső esett
az utóbbi pár napban, mint máskor egész tél alatt. A fotón
is látszik, hogy alig tudtuk megközelíteni a hajót a tócsák
miatt.
Amint megérkeztünk a reptérről a kikötőbe, felmértük az utóbbi
6 hónap alatt keletkezett hibákat. Sajnos voltak ilyenek,
pl. több helyen tapasztaltam beázást, főképpen a kabinablakoknál.
Nem volt súlyos egyik sem, de az látszott, hogy előbb-utóbb
az összes ablak szigetelést cserélni kell majd. Most csak
ideiglenes megoldással, sziloplasti beragasztással tudjuk
megelőzni a további beázást, mivel rengeteg egyéb munka van
még, amire mindössze egy hetünk van. Azonban sziloplastozáshoz
is száraz időre van szükség.
Rögtön az érkezésünkkor kiderült, hogy a villanyszerelő nem
fog tudni dolgozni a hajón, mivel holnap elutazik Németországba.
Így a szélmérő műszer és a horgonycsörlő javítása, illetve
az árbocfény cseréje elmarad, ami jelentős probléma, tekintve,
hogy jóval nehezebb így hajózni. Az is kiderült, hogy a tőkesúly
felületének javításához nem kedvez az időjárás, mivel kétóránként
esik az eső. A levegő nagyon párás, így valószínűleg ledobná
a tapaszt meg az alapozót is a fém tőkesúly. Ezek után, kissé
elszomorodva láttunk hozzá a többi munkához, hiszen pont a
legfontosabb javítások maradtak ki, különböző okok miatt.
Így első nap egy kisebb takarítással kezdtünk, mivel a szél
telehordta homokkal a fedélzetet, onnan pedig a cipőinkkel
behordtuk a kabinokba. A folyamatosan érkező esők miatt eléggé
behatárolódott, hogy mit kezdünk el javítgatni. Szintén ma
derült ki, hogy a napelem rendszerünk is elromlott, ugyanis
nem tölti az akkumulátorokat. Ez is egy újabb, nem várt probléma,
amit meg kell oldani. Nem vagyok nagyon feldobva ennyi negatív
hír után.
|
| |
|
|
|
| |
2023. április 14.
Írta: admin |
|
|
| |
| |
 |
Elérkezett újra a tavasz és hamarosan mi is útra kelünk
a hajóhoz, hogy elvégezzük az ősszel félbehagyott karbanatartási
munkákat. Kora tavasszal már elkezdtük a készülődést, hiszen
jónéhány dolgot be kellett szereznünk a hajóra. Ezek nagy
részét autóval küldtük ki Görögországba, mert szerencsére
a tesómnak sok ismerőse jön-megy a két ország között.
Április 18-án pedig mi magunk is elindulunk repülővel és bérelt
autóval a helyszínre, Nea Peramosba. Előzőleg már egyeztettem
a kikötővel, hogy biztosítsák a tőkesúly algagátlózásához
szükséges anyagokat, amiket a saját kis boltjukban lehet megvásárolni.
Elkészültek a két hátsó kabin új matrac huzatai is, ezeket
is most visszük majd ki, így most már egységes lesz a hajó
belső színvilága. Egy görög webshopban rendeltünk egy kék
színű szónyegpadlót is, amivel ki fogjuk bélelni a szekrények
belső oldalfalait, mert a régi borítás már elöregedett. Így
a mostaninál jóval gusztusosabb lesz a szekrények belseje.
Az elvégzendő munkák listája:
- tőkesúly rozsdátlanítás, alapozás, tapaszolás, újabb alapozás,
algagátlózás
- a belmotor üzemanyagszűrőinek cseréje, a tank szintjelzőjének
cseréje
- bútorhuzatok cseréje a kabinokban, párnahuzatok cseréje
újakra
- szekrénybelsők felújítása szőnyegpadlóval
- teakfa felületek újabb lekezelése speciális olajjal
- bal oldali csörlő karbantartása, zsírzása
- szélmérő műszer javítása, és az árbocfény cseréje, ha még
lesz rá idő (ezt egy szakember végzi majd)
- horgonycsörlő kontakthibájának elhárítása (időnként megmakacsolja
magát, általában a legrosszabbkor)
Azt hiszem, egy percet sem fogunk unatkozni...
|
| |
|
|
|
| |
2022. október 8.
Írta: admin |
|
|
| |
| |
 |
A csörlőket is szét kellett szerelnem. Mivel ilyesmit
sem csináltam még, megnéztem több videót is a Youtubeon arról,
hogy hogyan is kell csinálni. Kétsebességes csörlők vannak
a hajón, de a kettő nem egyforma márkájú. Az egyiket gond
nélkül szétszereltem, kipucoltam és lezsíroztam fogaskerékzsírral.
De a másikhoz körmöskulcs kellett volna, ami nem volt nálam,
így kénytelen voltam ezt is elhalasztani. Felmértük, hogy
mire van még szükség a mostani, őszi munkákhoz. Amit lehetett,
azt megvettük Nea Peramosban a dokk üzletében, illetve a helyi,
elég jól felszerelt barkácsboltban. Kicsit nehezítette a dolgot,
hogy az eladó egy idős néni volt, aki görögül ugyan anyanyelvi
szinten beszélt, viszont más nyelven egy szót sem. Így elég
nehéz volt elmagyarázni neki, hogy mit akarunk vásárolni.
Viszont amikor sikerült megérteni egymást, akkor a boltban
tévedhetetlen módon találta és mutatta meg, mit hol találunk.
Ezután is maradt néhány dolog, amihez komolyabb szakbolt kellett
volna, pl. a körmöskulcs. Ezért Kavalában meglátogattunk egy
yachtüzletet. A boltnak nincs honlapja és amikor odaértünk,
éppen zárva volt. Gondoltuk, hogy sétálunk egyet a városban,
hátha véget ér a siesta és kinyit újra, de amikor délután
5 felé visszamentünk, ugyanúgy zárva volt. Néhány rozsdamentes
csavarra lett volna szükség, meg miegymásra, de ez a vásárlás
ezzel meghiúsult. Viszont a város nagyon szép volt, láttunk
egy csomó régi épületet és nagyon hangulatos volt a kikötő
is. El is döntöttük gyorsan, hogy visszajövünk ide hajóval
is.
A körmöskulcsot ezután még legalább öt különböző boltban kerestük,
de nem találtunk megfelelő méretűre nyithatót. Ezt végül otthon
rendeltem meg, és tavasszal fogom tudni használni.
|
| |
|
|
|
| |
2022. október 7.
Írta: admin |
|
|
| |
| |
 |
Amivel mindenképpen foglalkozni kell, az a hajó alja.
2019-ben lett utoljára algagátlózva, tehát esedékes a következő.
A korábbi festék egészen jó állapotban maradt fenn a hajótesten,
de a tőkesúly gyalázatosan néz ki, így ezt alaposan rendbe
kell hozni. Utána pedig a hajótest többi részét is újra kell
kenni. Kicsit előre dolgoztam, hogy tavasszal már ne kelljen
mindet egyszerre csinálni.
Még otthon vásároltam excenter csiszolót, amit a hajón tartok.
Ezzel láttam neki, hogy lecsiszoljam a killt, de előtte spaklival
végigmentem, és az összes ráépült tengeri herkentyűt eltávolítottam.
Némelyik olyan kemény, cementszerű volt, hogy a szerszám elcsúszott
rajta. Miután a nagyját eltávolítottam, rámentem az excenterrel
és a maradékot leszedtem, ahol tudtam. Még így is maradtak
foltok, különösen ott, ahol a fém korrodálni kezdett és 1-2
mm mély kráterek keletkeztek. Azoknak a kitakarításához nem
volt szerszámom, így tavaszra hagytam. Sajnos a rozsdát teljesen
el kel távolítani, mielőtt lealapozom és tapaszolni kezdem,
különben le fogja dobni a drága algagátlót.
Korábban vettem már részt hajó felújításban, így van némi
tapasztalatom benne, bár tapaszolást hajón eddig még nem csináltam,
csak autón. Sajnos, ahogy láttam, elég sok epoxi alapú tapasz
fog kelleni, ami hasonlóan drága dolog mint az algagátló,
viszont muszáj elvégezni ezt a fázist ahhoz, hogy a tőkesúly
ne korrodáljon tovább.Kb. 4-5 órán keresztül próbáltam letakarítani
a ránőtt tengeri makkokat a killről, miközben a védőruhában
és a maszkban iszonyat melegem volt. Októberben itt még javában
tart a szezon, a tenger is még 23 fok, szóval nincs éppen
hideg. De legalább tavasszal már csak a krátereket kell kipucolni
és átcsiszolni az egészet. Utána jöhet az alapozó és a tapasz.
|
| |
|
|
|
| |
2022. október 6.
Írta: admin |
|
|
| |
| |
 |
Visszatértünk a hajóhoz, hogy elvégezzük a halaszthatatlan
munkákat. Mivel a cockpitben már rettentően el volt hanyagolva,
ki volt száradva a teakfa borítás, elsőként azt csiszoltuk
végig. Eztán kiszedtem a fugákból a sérült tömítéseket és
egy szerszámmal letisztítottam a helyüket. Majd maszkolószalaggal
letakartuk a fát, hogy csak a fugák legyenek szabadon, és
fekete Tectane452-vel újratöltöttem az összeset, amit kipucoltam.
Végül nem is volt elég egy nagy tubus, vennük kellett még
egyet, aminek a fele elfogyott. A végeredmény a száradás után
látszott igazán, amikor eltávolítottuk a maszkolószalagot.
Ahhoz képest, hogy nem csináltam még ezt a fajta munkát, egészen
elfogadható lett, annyira, hogy szinte nem is látszik a különbség.
Volt még egy javítás, amit mindenképpen szerettem volna elvégezni.
Ez pedig az üzemanyagtank szintjelző cseréje. Az utunk során
iszonyatosan idegesítő volt, hogy soha nem tudhattuk, mennyi
dízel van még a tankban. Horvátországban ez nem lett volna
akkora gond, mert szinte minden kikötőben van benzinkút, azonban
a görögöknél másképp van. Itt elvétve vannak kutak, főleg
északon, ahol mi vagyunk, ezért számolgatni kell, és ha az
ember nem tudja mennyi van még a tankban, akkor megszívhatja.
Szóval, ezt a parát szeretném kiiktatni örökre. Tudtam, hogy
van egy ilyen hiba a hajón, így vettem meg. Az új szintjelzőt
még otthon rendeltem az interneten, de mivel mindig tele volt
a tartály, nem tudtam kicserélni. Ehhez majdnem üres tank
kell, mert ki kell szerelni a helyéről és oldalra ki kell
buktatni, hogy hozzáférjek a szintjelző csavarjaihoz. Mindezt
félig fekve, a cockpit alatti kabin ágyában. Nem egy kényelmes
munka, ráadásul sosem láttam azelőtt, hogy hogyan néz ki az
a rész, de nekiláttam. Hamar rájöttem, hogy hiányos hozzá
a szerszámkészletem, így mindent visszaraktam a helyére és
tavaszra halasztottam a cserét.
|
| |
|
|
|
| |
2022. augusztus 19.
Írta: admin |
|
|
| |
| |
 |
1971 km megtétele után délelőtt 11 órakor megérkeztünk
Nea Peramosba, ahol várt minket a szárazdokk. Itt egy daru
segítségével kiemelték a hajót és sólyakocsin behúzták a helyére.
Már hónapokkal az érkezésünk előtt megbeszéltük a dokk tulajdonosával,
hogy itt fogjuk tárolni a hajót huzamosabb ideig. A személyzet
nagyon barátságos volt és segítőkész. Itt lehetőségünk van
a hajón dolgozni, felkészíteni a téli hónapokra, és az utána
jövő vitorlás szerzonra is, de gondolom hogy így van ez minden
rendes szárazdokkban. Van víz és villany, van egy kis zuhanyzó
és WC, melyek egy konténerben vannak kialakítva. Ja, és van
egy kis üzlet, ahol a hajók felújításához, javításához meg
lehet vásárolni az alapanyagokat és szerszámokat. Ugyanitt
lehet kifizetni a tárolási díjat is, amit 6 havonta kell kiegyenlíteni.
Szóval, minden lehetőség adott arra, hogy a kötelező, éves
karbantartási munkákat elvégezhessük, és az esetleges hibákat
kijavítsuk.
Októberben még egyszer kijövünk a hajóhoz, hogy téliesítsük,
illetve elvégezzük a legszükségesebb munkálatokat. Tavasszal
pedig elkezdjük a hajótest algamentesítését, először a tőkesúlynál.
Ott sajnos elég komoly felületi károkat okozott a korrózió,
de szerencsére nincs jele annak hogy repedés lenne a hajótest
és a kill között. Így a tőcsavarok biztosan nem korrodálnak.
Az árbocfény foglalatát ki kell cserélni és meg kell javítani
a széljelzőt, mert nem működik. Az üzemanyag szintjelző is
elromlott..
Most tehát mindent lezártunk, a tartályból az édesvizet kieresztettük,
nehogy beposhadjon, kitakarítottunk, rendet raktunk, áramtalanítottunk
és két hónap múlva visszatérünk a téliesítésre. Bár, ezen
a környéken a tél sokkal enyhébb mint otthon. Nem nagyon megy
5 C fok alá a hőmérséklet, de azért néha előfordulhat.
|
| |
#Bianca vitorlás blog #Vitorláshajó
javítás
|
|
|
|
|